Kortillinen Murhamysteeri, jossa vierailla roolihahmot, mahdollista väkivaltaa
Vuonna 1931 seudun komeimman kartanon omistaja Agnes Lutra on kutsunut paikalle kaikki lähitienoon tärkeimmät henkilöt sekä joukon seudun kauneimpia neitoja. Huhujen mukaan kartanon nuoriherra on etsimässä itselleen sydämensä valittua, eikä mikään voi järisyttää juhlatunnelmaa. Paitsi ehkä aiemmin päivällä kartanon puutarhaan murhattu hovimestari. Liittyykö tämä tarinaan kartanon maille haudatusta ryövärin aarteesta ja kuka on murhaaja, jos hovimestari on pois laskuista?
Päälle päin tavalliselta kartanolta vaikuttava paikka onkin melkoinen kyiden pesä. Jostain syystä juuri puutarhaan yrittävät luikerrella jengit, kartanon asukkaat, kirkon väki, morsianehdokkaat ja vuorineuvos, puutarhurin uhkailuista huolimatta. Kuka lopulta murhasi hovimestarin? Kuka pääsee kartanon nuorenherran kanssa naimisiin ja kuka hamstraa eniten kartanon kuuluisaa (ja laitonta) pöytäviinaa?
Jokainen vieras saa oman roolihahmon etukäteen toimitettuna sähköisesti (Huom! Tarina vaatii toimiakseen vähintään 7 naishahmoa ja yhden mieshahmon)
Tuoni Studioiden isäntä ohjeistaa vieraat toimintaan sekä ohjelmassa käytettäviin sääntöihin
Vieraille jaetaan nimikyltit, tulostetut hahmolaput sekä ohjelmassa käytettävät kortit ja esineet alussa
Ohjelmassa on mahdollista tapella tai eliminoida muita roolihahmoja
Ohjelman kesto on noin 2,5-3 h riippuen vierasmäärästä sekä mahdollisesta ruokailusta
Ohjelma on tällä hetkellä saatavissa vain suomeksi
ROOLIHAHMOT
Jokainen vieras saa oman roolihahmonsa. Vieraskattaus koostuu kylän kermasta, kuten äveriäs pankkiiri ja asemastaan huolissaan oleva kunnanjohtaja sekä hurskas ruustinna ja viinankatkuinen rovasti. Paikalla on myös kartanon henkilökunta aina äkäisestä puutarhurista turhan jämäkkään pehtooriin sekä tietenkin melkoinen liuta nuorta herra Lutraa piirittäviä morsianehdokkaita.
PUKEUTUMINEN
1930-luvulle sopiva puvustus on helppo rakentaa kotikonstein huiveilla, pitkillä mekoilla, flanellipaidoilla ja vanhoilla hatuilla. Rovastin ei tarvitse olla oikeasti juopunut vielä paikalle saavuttaessa.
Teeman mukainen pukeutuminen elävöittää Murhamysteeriä ja on ehdottoman suositeltavaa. Roolihahmoista saa tarkempia pukeutumisvinkkejä ja hahmoille ominaisia piirteitä tulevaan ohjelmaan. Pukeutuminen ei ole kuitenkaan kynnyskysymys osallistumiseen, vaan riittää, että tuntee olonsa kotoisaksi valitsemassaan asussa. Vaatekaapista löytyvä puvustus on varmasti riittävä, ellei halua tehdä hankintoja pukuvuokraamoista, kirpputoreilta tai naamiaisasustekaupoista.
OHJELMAAN LIITTYVÄT REKVISIITAT
Murhamysteerissä hyödynnetään erilaisia kortteja (kyvyt, salaisuudet, juorut, esineet) apuvälineinä ja ratkaisun avaimina. Näiden käyttö selvitetään perinpohjaisesti illan aluksi, ja tarvittaessa isäntä opastaa käytössä koko illan ajan. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että ratkaisu on harvemmin yhden ainoan kortin takana, vaan sitä varten joutuu yhdistämään niin korteista kuin hahmoiltakin saatavaa tietoa. Kaikki ohjelmaan olennaisesti liittyvät esineet annetaan vieraille illan aluksi, eikä mitään hahmoissa mainittuja esineitä tai aseita tarvitse ottaa mukaan.
TILA JA TEKNIIKKA
Juhlatilassa on hyvä olla tilaa liikkumiseen ja riittävästi istumapaikkoja mahdollista ruokailua varten. Tila voi olla kartano, ravintolan kabinetti, mökki tai vaikka saunatila. Ei tarvetta esitystekniikalle tai puheäänentoistolle.
LISÄTIETOJA JA VINKKEJÄ OSALLISTUMISEEN
Osallistuminen ei vaadi näyttelijänlahjoja tai vuorosanojen opettelua, eikä ketään pakoteta esiintymään mukavuusalueensa ulkopuolella. Heittäytymällä tarinaan ja omaan roolihahmoonsa saa kuitenkin ohjelmasta eniten irti.
Suosittelemme ottamaan mukaan lukulasit, mikäli tarvitsee niitä tekstin lukemiseen.
Murhamysteereissä tiedonjako ja yhteistyö ovat avaimia onnistumiseen, ja suosittelemme etsimään vieraiden joukosta ne hahmot, joiden kanssa voi liittoutua tai joilta voi saada hyödyllistä tietoa.
Jokaisella hahmolla on oma agendansa, joten ihan kaikkiin ei kannata luottaa sokeasti.
Paikalla olevalta isännältä voi aina kysyä lisää vinkkejä, että miten pääsee etenemään tarinassa, hahmon tavoitteissa tai murhan ratkaisussa.